Besparen op uw bedrijfspand: 4 tips

> 14 december 2018

bedrijfsvastgoed

1. Bespaar op ruimte

Het zal geen verrassing zijn dat een groot deel van de huisvestingskosten samenhangt met de grootte van het pand. Kijk daarom kritisch naar de ruimte die u daadwerkelijk nodig heeft. Voor veel kantoren geldt tegenwoordig dat er gewerkt wordt met flexplekken en ook thuiswerken wint aan populariteit. Dat betekent dat u wellicht minder ruimte nodig heeft dan u denkt. Zo heeft u met 12 vierkante meter al genoeg ruimte voor twee kantoormedewerkers. Voor winkeliers is het zo dat steeds meer omzet online behaald wordt, waardoor er in veel gevallen bespaard kan worden op de fysieke winkelruimte. Waarbij u er natuurlijk wel aan moet denken om voldoende opslagruimte te reserveren, want ook webwinkels hebben voorraad nodig.

 

2. Maak uw bedrijfspand energiezuinig

Een lager energieverbruik betekent automatisch lagere kosten. Het loont dus de moeite om uw bedrijfspand energiezuiniger te maken. Verbruikt u meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m³ aardgas per jaar? Dan bent u zelfs verplicht om energiebesparende maatregelen te nemen. Welke maatregelen dit zijn, verschilt per bedrijfstak, maar u kunt denken aan het toepassen van een slimme energiemeter, een goede isolatie en ventilatie en tijdschakelaars of aanwezigheidsdetectie op bijvoorbeeld verlichting. Ook kan het de moeite lonen om zonnepanelen op het dak te laten plaatsen.

 

3. Kies voor de juiste locatie

Naast de grootte van het pand, speelt ook de locatie een belangrijke rol bij de hoogte van de kosten. Voor een bedrijfspand in hartje Utrecht betaalt u uiteraard meer dan voor een pand aan de rand van Amersfoort. Bedenk wat voor uw bedrijf belangrijk is:

 

  • Een goede bereikbaarheid;
  • Voldoende parkeergelegenheid;
  • Een centrale ligging;
  • Uw locatie ten opzichte van uw concurrenten.

 

Zo kan het voor een kantoorpand financieel én praktisch aantrekkelijk zijn om te kiezen voor een locatie buiten het centrum in de buurt van diverse uitvalswegen of een station. Voor winkeliers is het verstandig om te bedenken dat de prijzen in de drukste winkelstraat van de stad het hoogst zijn en de concurrentie het grootst. In veel steden en dorpen wordt daarom geïnvesteerd in hippe en betaalbare gebieden buiten het centrum. Een bedrijfsmakelaar kan u precies vertellen in welke gebieden de komende jaren volop geïnvesteerd gaat worden.

 

4. Deel de bedrijfsruimte

Voor kleine organisaties of bedrijven is het delen van een bedrijfsruimte een interessante optie. Doordat u de algemene faciliteiten zoals een receptie, vergaderruimtes, liften, sanitair en keuken deelt, zijn de kosten relatief laag. Bovendien levert dit vaak nog veel meer praktische voordelen op, voor zowel u als uw klanten. Heeft u bijvoorbeeld een kapsalon en huurt u een ruimte in een pand waar ook een schoonheidsspecialist zit, dan krijgt u er in één keer veel potentiële nieuwe klanten bij. Of wat te denken van een gezondheidscentrum waar de patiënten alle faciliteiten onder één dak vinden? Bij het delen van een bedrijfsruimte is het wel belangrijk om duidelijk afspraken te maken tussen de verschillende partijen en deze schriftelijk vast te leggen.

 

Bent u op korte termijn op zoek naar een betaalbaar bedrijfspand dat voldoet aan al uw wensen? REBO Bedrijfsmakelaars heeft altijd volop bedrijfspanden in de verhuur die u snel kunt aanvaarden: in Apeldoorn, Zwolle, Zutphen, Deventer en Dieren alsmede in tal van andere dorpen en steden in Gelderland, Overijssel en Utrecht. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

Of kies uit een rubriek

Reageer

REBO Groep is aangesloten bij: