De meest voorkomende servicekosten op een rijtje

Naast de maandelijkse huur betaal je maandelijks ook een voorschot voor de servicekosten aan REBO Vastgoed Groep. We vertellen je meer over de servicekosten en de serviceafrekening.

Wat houden servicekosten in?
Servicekosten zijn de kosten die je met elkaar als bewoners betaalt voor aanvullende diensten in het algemeen belang in en om jouw woongebouw. Het gaat bijvoorbeeld om het schoonmaken van de algemene ruimten waar iedereen gebruik van maakt of het warmteverbruik voor deze algemene ruimten. Het verschilt per gebouw welke aanvullende diensten REBO Vastgoed Groep voor jou regelt.

Het voorschot
Je betaalt elke maand een bedrag vooruit, het heet dan ook wel ‘voorschot servicekosten’. Dit voorschot wordt bepaald aan de hand van een begroting met de te verwachten kosten. Het voorschot verrekent jouw vastgoedmanager achteraf met de kosten die werkelijk zijn gemaakt.

Wij streven ernaar dat de afrekening van de servicekosten elk jaar voor 1 juli van het opvolgende boekjaar plaatsvindt. Je krijgt dan mogelijk geld terug of je moet nog geld bijbetalen. Afhankelijk van deze afrekening wordt de hoogte van het voorschot opnieuw bepaald.

Meest voorkomende servicekosten

In de servicekosten zitten diverse onderdelen, ook wel componenten genoemd. Welke componenten doorbelast worden, verschilt per wooncomplex. Niet ieder wooncomplex heeft bijvoorbeeld een gezamenlijke tuin waar onderhoudskosten voor gemaakt worden. Welke componenten voor jou van toepassing zijn, staan vermeld in jouw huurovereenkomst onder artikel 7. Hieronder een overzicht van de meest voorkomende servicekosten.

Elektrakosten gemeenschappelijke ruimten
Hieronder vallen de kosten voor onder andere de lift en verlichting van de algemene ruimten.

Schoonmaak gemeenschappelijke ruimten
Hieronder vallen de kosten voor het schoon laten maken van de algemene ruimten, alsmede de materiaalkosten voor deze schoonmaak.

Glasbewassing
Hieronder vallen in ieder geval de kosten voor het wassen van de ramen van de algemene ruimten. Ook het wassen van de ramen van de eigen woning kan hieronder vallen, mits de ramen voor bewoners zelf niet bereikbaar zijn. De kosten van een eventueel benodigde hoogwerker worden niet doorbelast aan huurders.

Tuinonderhoud
Het gaat hier om de kosten voor het onderhoud van de eventuele gemeenschappelijke tuin. Ook kosten voor gladheidsbestrijding vallen hieronder.

Lampen vervangen algemene ruimten
Dit zijn de kosten voor het vervangen van lampen in de algemene ruimten. Het gaat niet om het vervangen van lampen in je eigen woning.

Ontstoppen leidingen en riolering
De vastgoedmanager kan met een gespecialiseerd bedrijf een ontstoppingscontract afsluiten. Het gaat dan om zowel verstoppingen in de woning alsook om verstoppingen in de algemene ruimte. Als dit component niet in jouw woongebouw opgenomen is, dan betekent dit dat je bij verstoppingen in jouw eigen woning, deze kosten zelf moet betalen.

Onderhoudscontracten
Indien er een onderhoudscontract zit op op bijvoorbeeld de hydrofoor, de automatische deuren, de speedgate, de lift of de cv ketels, zal het servicegedeelte doorbelast worden in de servicekosten.

Signaallevering
Dit zijn de kosten voor de verbinding van de alarmering in de lift. Ook kosten voor de verbinding van een brandmeldinstallatie naar een meldkamer kunnen hieronder vallen. Collectieve signaallevering voor radio en televisie vallen eveneens onder deze post.

Huismeester
Een huismeester kan werkzaamheden verrichten op het gebied van klein onderhoud, voorlichting, schoonmaak, toezicht en controle. Daarnaast is hij jouw aanspreekpunt en heeft daarbij een signalerende functie. De huismeester voert werkzaamheden uit die zowel voor de huurder als de verhuurder van belang zijn. Daarom betaalt de verhuurder ook altijd een deel van deze servicekosten.

Nutsvoorzieningen (kosten gas, warmte, water, elektra) met een eigen (tussen)meter
Dit zijn kosten om jouw eigen woonruimte te voorzien van water, (kook)gas, warmte en/of elektra. Er is dan een collectieve installatie (in het gebouw), maar je hebt wel een eigen tussenmeter. In dat geval worden de energiekosten en eventuele kosten voor het aflezen van de meter(s) doorbelast via de servicekosten. In jouw huurovereenkomst staat aangegeven of hier sprake van is.

Administratievergoeding
Voor het opstellen en beheren van de afrekening servicekosten wordt een administratievergoeding in rekening gebracht.